• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur räknar banken?

Nyfiken95

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
23 December 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Rörigt nu jag vet.

Hej. Läst och hört något om att man kan låna 2x årsinkomst. Är de totalen? Eller bara blanco?
310 tkr om året i inkomst


495 tkr i bolån (äger 50% och sambon 50%)

285 tkr privatlån Swedbank

20 tkr kreditkort (maxat..)

Räknar banken min del av bolånet+ privatlån+kreditkort för att se om de är 2x inkomst eller bara privatlån +kreditkort?

Att jag undrar är för att min bil haverat och jag lär behöva köpa ny om den är för dyr att laga. (Värd 10-15 tkr) måste ha bil för att kunna jobba då sista bussen går 23.00 och jag slutar 02.00 på natten.

Har "mycket bra " på min uc, 0,9%. 2 ff . En går ut i juli så tänkt att vänta ut den och låna en bil av min far så länge.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 705
Mottagna reaktioner
12 993
Poäng
9 787
Ert vanligt billån hos bilhandlare är bog inga problem annars, bara du har 20%
 

Nyfiken95

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
23 December 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Ert vanligt billån hos bilhandlare är bog inga problem annars, bara du har 20%
Har tyvärr inte 20% , för vi renoverade badrummet med större del av sparkapital. så min tanke var att söka på 30-40 tkr och köpa något. Kollade lite snabbt förut. Och går man in på Swedbank kan man välja privatlån -> köp av fordon eller måste jag ha 20% där också? Väldigt okunnig på sånt här hehe.

Sett senaste månaderna att beg. Bilar skenat iväg i priser. Förr kunde man få nått för 5-10 tkr som iallafall var besiktad nått år.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 705
Mottagna reaktioner
12 993
Poäng
9 787
Har tyvärr inte 20% , för vi renoverade badrummet med större del av sparkapital. så min tanke var att söka på 30-40 tkr och köpa något. Kollade lite snabbt förut. Och går man in på Swedbank kan man välja privatlån -> köp av fordon eller måste jag ha 20% där också? Väldigt okunnig på sånt här hehe.

Sett senaste månaderna att beg. Bilar skenat iväg i priser. Förr kunde man få nått för 5-10 tkr som iallafall var besiktad nått år.


Du verkar hamna på en sida där du kan gå vidare till privatlån direkt, det är ett vanligt blancolån
 

Nyfiken95

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
23 December 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Du verkar hamna på en sida där du kan gå vidare till privatlån direkt, det är ett vanligt blancolån
Okej. Va tror du om mina förutsättningar? Jag antar de är ganska grönt med mycket bra kreditvärdighet? Men väldigt okunnig somsagt.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Banker brukar räkna in totalen, har du t ex 100k beviljad kredit men 0 utnyttjad så är det irrelevant för banken.
2x årsinkomst är en bra riktlinje men har för mig man kan låna 4 eller 5x årsinkomst när det kommer till bolån.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Försök skrapa ihop kontantinsats för billån hos handlare. Räntan brukar vara mycket bättre än ett vanligt blanko, samt är det ett lån med rak amortering. Dessa lån väger inte heller lika tunga som vanliga blanko ur ett kreditvärdighets perspektiv.
Vissa handlare kan hjälpa till med handpenningsbiten… (de höjer priset på pappret).
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
258
Mottagna reaktioner
215
Poäng
407
Det där med kontantinsats verkar inte vara så heligt längre. En del bilhandlare ordnar med finansiering på hela summan. När det gäller mig själv och ett tidigare billån fick jag faktiskt, konstigt nog, bättre ränta när jag gjorde om ett billån till blancolån trots att bilen var som säkerhet i själva billånet och dessutom ny när billånet tecknades. Ränteskillnaden var 0.5% och försökte förhandla ner billåneräntan men det gick alltså inte.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 894
Mottagna reaktioner
1 879
Poäng
1 277
Försök skrapa ihop kontantinsats för billån hos handlare. Räntan brukar vara mycket bättre än ett vanligt blanko, samt är det ett lån med rak amortering. Dessa lån väger inte heller lika tunga som vanliga blanko ur ett kreditvärdighets perspektiv.
Vissa handlare kan hjälpa till med handpenningsbiten… (de höjer priset på pappret).
Det brukar väl vara svårt att få låna (alltså billån) till så billiga bilar?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp